aRT by HestherVanDoornum

Kunstenaar aRT by HestherVanDoornum
Discipline(s) Schilderen
NABK lid sinds 2010
Plaats VLIJMEN
Website hesthervandoornum.com

Profiel Geboren op 13 april 1973 te Lelystad | Opleiding | Hogeschool voor de Kunsten, Amsterdam: lerarenopleiding Tekenen; Artemis Styling Academie, Amsterdam: Product- en Conceptstyling | Lid van het BKKC (Brabants Kenniscentrum Kunst & Cultuur) | Lid van de NABK (Nationale Associatie voor Beeldend Kunstenaars) | Haar werken zijn opgenomen in zowel zakelijke- als priv├ęcollecties in binnen- en buitenland. Werkwijze | Tijdens mijn studie aan de Hogeschool voor de Kunsten ontdekte ik de voor mij ideale vorm van uiting van mijn creativiteit: schilderen werd mijn discipline. Vanaf die tijd heb ik de combinaties van technieken en materialen op een geheel eigen manier ontwikkeld. Hierdoor leveren mijn werken een onderscheidend beeld op: ze zijn te herkennen aan de strakke, grillige en voelbare horizontale en verticale structuur in hun achtergronden. De toets is voel- en zichtbaar door de ophoping van verf door het gebruik van plamuurmessen in combinatie met aangedikte verf (soms middels zand). Hierdoor, en door het aanbrengen van soms wel 10 verflagen, ontstaat een verdieping in kleur en een extra dimensie. Ook het krassen met mijn paletmes of de achterkant van een kwast in de nog natte of halfdroge verflagen voegen een eigen dynamiek toe. In de werken zijn diverse nuances per kleur te zien: van zinkwit tot parelmoer, van oker tot goud, van nachtzwart tot maanzilver. De kleuren worden zowel direct op het doek gemengd als op het palet. De combinatie van structuur en het gebruik van metallic kleuren (diverse goud-, zilver- en bronsnuances) geven de schilderijen verdieping en op elk moment van de dag, of bij elke wisselende lichtval, een nieuw gezicht. Onderwerpen & drijfveer | Door de jaren heen heeft mijn werk een ontwikkeling doorgemaakt van figuratief naar een abstractere benadering van mijn onderwerpen. Mensen, met name vrouwen en hun portretten, zijn centrale onderwerpen in mijn schilderijen. Ik vind vrouwen fascinerend, door een open houding stralen ze zowel kwetsbaarheid als kracht uit, erg mooi om dit te zien. Ik probeer de universele emoties in mijn schilderijen te vangen. Ik moet ze schilderen! Door de transparantie in mijn opbouw, vloeien de personages als het ware over in de achtergrond. Zo speelt de achtergrond net zo een belangrijke rol als de voorgrond; deze manier van werken met de ruimtelijkheid benadrukt voor mij het idee van de zoektocht naar de identiteit achter mijn onderwerpen. Ik vind het heerlijk en fascinerend om een uitgesproken blik te treffen (sterke-, dromerige-, bedachtzame-, verdiepte-, etc., etc.). Wat gebeurt daar in dat hoofd? Welke emotie zit daarachter? Ik schilder wat ik daarbij voel en het verhaal blijft open om door de toeschouwer ingevuld te worden... Ook ervaar ik het bij elk schilderij wat ik maak weer als een uitdaging om met de compositie en de verf an-sich een spannend beeld te zoeken. Als ik dan reacties van toeschouwers krijg in de vorm van herkenning, of hun eigen interpretatie en gevoel erbij hoor, ervaar ik dat als waardevol. De toeschouwers zijn vaak beter in het omschrijven dan ik, maar goed, ik schilder, ik beschrijf met beeldtaal, niet met woorden. "Met name de zoektocht voorafgaand aan het maken van een kunstwerk is uitermate boeiend. Ik hoor, denk, voel, droom, zie. Die ervaringen blijven bij me tijdens het schilderen en telkens weer is dat uitdagend, inspirerend en verrijkend." Werken in series | Ik werk meestal in series om een idee goed uit te kunnen werken. Deze series ontstaan vanuit een sleutelwerk, zoals bijvoorbeeld 'Confront' resulteerde in de serie 'All Blacks' en daarna in de serie 'Daydreams'. De laatste tijd ben ik bezig met moderne grisailles: ik wilde onderwerpen met zo min mogelijk kleur opbouwen; suggestief; met ingetogen spanning. Ondanks de sobere kleuren (van marszwart tot grijs, van warm goud tot het warme zilver van maanlicht) is het werk duidelijk als dat van mij te herkennen door de paletmesstreken; de opbouw in lagen, de ruimtelijkheid en het onderwerp. Net als in mijn andere werken gaat het onderwerp op in de achtergrond, op haar gemak in haar sensualiteit want bijna onzichtbaar. Ik werk zowel vrij als in opdracht.



Naar leden overzicht